WEEKEND I PISA

Lilla O och jag har en bucketlist som vi prickar av där en del världsarv är på listan och då stod Lutande tornet i Pisa högt upp på listan så under valborg hittade jag billiga flygbiljetter dit så vi packade väskan och begav oss till Pisa.

Som ni vet så är jag mer eller mindre besatt av hotell och det är en viktig del av resan anser jag.

Vi började på ett hotell som låg lite utanför Pisa- Tower Plaza ,tog ca 20-25 minuter att gå till lutande tornet.

Sköna sängar,bra frukost men det bästa var nog vår balkong med magisk utsikt över Lutande Tornet och den vackra katedralen.

Kändes som att vakna upp i en saga när man drog undan gardinera och hade den magiska utsikten.

Vi landade på kvällen så då tog vi en middag på hotellet och avslutade med att sitta på balkongen och njuta av utsikten och spela lite kort innan vi kröp i säng.

På morgonen var vi förstås ivriga att se Tornet på nära håll,så vi promenerade dit efter frukost.

Men det var ju inte bara vi som var ivriga att se Tornet, har nog aldrig sett så mycket turister,den ena tokigare än den andra,det fanns alla möjliga varianter för att få till det bästa fotot…men vi nöjde oss med en traditionell bild,inte stå på huvudet eller klättra på staket etc..

Vi tillbringade 3 dagar i Pisa, vi shoppade, njöt av sommar värmen, åt gott på mysiga uteserveringar och besökte botaniska trädgården.

Rekommenderas,var som en lugn oas 5 minuter från Tornet, perfekt när man vill koppla bort alla människor.

Vi hade 2 favorit restauranger -Leonardo Cafe där vi åt brunch 2 gånger,galet gott och drack hemmagjord lemonade.

Missa inte heller att äta på Pärontorget,där åt jag förstås en charkbricka och O åt en väldigt god skaldjurs ravioli på Toro.

Italiensk glass är ju ett måste så det blev det förstås.

Servicen i Italien konstaterade vi är ju lite comsi comsa, det kan bli både fel maträtt eller så får man vänta i evigheter.

Eller som när vi checkade in på ett lyxigt spahotell i en mysig bergsby sista dagen – Bagni di pisa spa och jag ville sitta ute och äta och servitören sa att det gick minsann inte pga av vädret…

25 c och sol,varför kan man inte sitta ute och äta då liksom,men det kunde man haha.

Jag gick ner till hotellchefen i receptionen och frågade om man inte kunde sitt ute och äta,jodå det kunde man visst det ett samtal från hotellchefen så var bordet dukat ute när vi gick tillbaka till restaurangen.

Han var bara lite lat och orkade inte duka upp ute..gissa om vi fick toppenservice sen.

Det var madam hit och madam dit och jag fick som jag ville,sitta ute och njuta av både väder,mat och utsikt.

Bagni di Pisa är ett historiskt 5-stjärnigt hotell som ligger endast sex kilometer utanför Pisa.

Förutom sin eleganta miljö bjuder hotellet på ett stort Spa med termalvatten.

Hotellet tillhör The Leading Hotels of the World och hotellets Spa blev 2015 tilldelat sig prestigepriset World Spa Awards och jag kan förstå varför.

Jag tokgillade det,lilla O var däremot lite besviken på att ett 5 star hotell inte hade bättre wifi,ja det är nog så viktigt det vet ni väl.

Ett annat plus var att vi blev uppgraderade till en svit också,det tackar man ju inte nej till.

Kan verkligen rekommendera ett besök i både Pisa och i i den lilla staden San Giuliano Terme.

Kram Diana

diana

En lifestyleblogg med försmak för livets goda såsom mode, shopping, skönhet,inredning, resor,mat och bak.Man måste unna sig är mitt motto och såklart att ha kul.Hoppas du ska trivas här inne hos mig.